- سردبیر
- Sentiment_Analysis, تحلیل_بازارمالی, تحلیل_سنتیمنتال, تحلیل_فارکس
- 0 نظر
- 1216 بازدید
معمولا افراد بسیاری تصور میکنند که فقط دو نوع تحلیل داریم. فاندامنتال و تکنیکال!
این افراد از یکی از موثر و مهمترین انواع تحلیل غافل شدهاند. تحلیل سنتیمنتال!!!
متاسفانه کمتر در دورههای مختلف دربارهی تحلیل احساسی یا ذهنی (Sentiment Analysis) صحبت میشود.
در حالی که این تحلیل میتواند بسیار مهم و کارساز باشد.
در این تحلیل از تجزیه و تحلیل احساسات، جهت اندازهگیری و سنجش احساس سایر معاملهگران نسبت به یک جفت ارزی خاص استفاده میشود.
جالب است نه؟ با ما همراه باشید تا درباره این تحلیل بیشتر بدانیم.
چرا تحلیل سنتیمنتال بسیار مهم است؟
قبلاً گفتیم که نوسانات قیمت باید به لحاظ نظری کلیه اطلاعات موجود در بازار را منعکس کند؛
اما متأسفانه، برای ما (یعنی معاملهگران فارکس) به این سادگیها نیست.
بازارهای فارکس به سادگی همه اطلاعات موجود را منعکس نمیکنند؛ چرا که همه معاملهگران به شیوهای یکسان عمل میکنند.
به همین دلیل است که تحلیل احساسات در فارکس مهم است.
هر معاملهگری در مورد نحوه عمل بازار، نظر مختص به خودش را دارد و اینکه در همان جهت بازار معامله کند یا خلاف آن.
بازار دقیقاً مشابه یک شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام است.
شبکهای پیچیده و متشکل از افرادی است که میخواهند طرز تفکر یا محصول خود را به ما غالب کنند.
بازار اساساً نشاندهنده احساسی است که همه معاملهگران از جمله شما، وارن بافت، یا حتی همسایهی شما نسبت به بازار دارند.
نظرات و عقاید بیان شده توسط هر معاملهگری در موقعیتهای مختلف به شکلگیری احساسات کلی بازار کمک میکند، بدون توجه به اینکه چه اطلاعاتی در آن وجود دارد.
مشکل این است که به عنوان یک معاملهگر خردهپا، هر چقدر هم در مورد یک معامله خاص احساس داشته باشید (مطمئن باشید)، نمیتوانید بازارهای فارکس را به نفع خود تغییر دهید و با خود همراه کنید.
حتی اگر شما واقعاً باور داشته باشید که دلار بالا خواهد رفت و احساستان هم درست باشد، اما سایرین با آن مخالفت کنند، شما نمیتوانید بیشتر از این کاری انجام دهید. مگر اینکه شما جورج سوروس یا گلدمن ساکس باشید.
چگونه بفهمیم معاملهگران مختلف چه حسی دارند؟
چنین اطلاعاتی را معمولاً در وبسایتهای مهم فارکسی میتوان یافت.
به عنوان مثال تصویر زیر برگرفته از بخش معاملات سایت فارکس فکتوری است.
این به ما نشان میدهد که چند درصد از تریدرها در معاملهی خرید و چند درصد در معامله فروش یک جفت ارز خاص هستند.
اینها نشان دهند احساسات معامله گران در یک لحظه خاص است.
بهعنوان یک معاملهگر باید همه این مسائل را در نظر بگیرید و باید جو بازار را تجزیه و تحلیل کنید.
چگونه از این اطلاعات برای ورود به یک معامله استفاده کنیم؟
این به شما بستگی دارد که احساس بازار را بفهمید، اینکه احساس بازار صعودی است یا نزولی؟
سپس شما باید تصمیم بگیرید که چگونه میخواهید درک خود از احساسات بازار را وارد استراتژی تجاریتان نمایید.
اگر میخواهید احساسات بازار را نادیده بگیرید، این انتخاب شماست. اما صراحتاً به شما میگوییم که این به ضررتان است!
آنالیز احساسات اغلب به عنوان شاخص معکوس استفاده میشود. چند ایده وجود دارد که چرا این اتفاق میافتد (یعنی اینکه چرا از آنالیز احساسات به عنوان شاخص معکوس استفاده میشود؟)
یک ایده پشت این مساله، این است که اگر همه (یا تقریباً همه) احساس یکسانی دارند، پس زمان آن است که نوگرا شویم و برخلاف احساسات عموم معامله کنیم.
به عنوان مثال، اگر همه به یورو/دلار آمریکا (یورو در مقابل دلار آمریکا) خوشبین هستند، ممکن است این زمانی برای فروش باشد (یعنی بر عکس آنها عمل کنیم).
چرا؟ متاسفانه باید بیشتر درسهای مدرسه را بخوانید تا متوجه شوید 😉
ایده دیگر این است که اغلب معاملهگران خردهپا در فارکس (متاسفانه) تازهکار هستند و ضرر میکنند.
بسته به اینکه از کجا آمار تهیه میکنید، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از معاملهگران خردهپا، پول خود را از دست میدهند.
بنابراین اگر میدانید که همه این معاملهگران بیسود که معمولاً اشتباه میکنند
و در حال حاضر در پوزیشن خرید یورو/دلار آمریکا هستند ……………. خب چه میکنید؟
بله ممکن است ایده خوبی باشد که برعکس آنها معامله کنید.
اینکه قادر باشید احساسات بازار را بسنجید یا به آنالیز احساسات بپردازید، میتواند ابزار مهمی در جعبهابزار شما به شمار رود.
بعداً به شما یاد میدهیم که چطور احساسات بازار را آنالیز کرده و از آن به نفع خود استفاده کنید. همانند ترفندهای تردستی.