کمیسیون مالی FinaCom منتشر کرد: گزارش سالانه ۲۰۲۳، افزایش عضویت و پرداخت به معامله‌گران

  • اخبار
گزارش سال 2023 کمیسیون مالی FinaCom

کمیسیون مالی FinaCom نتایج عملیات خود برای سال گذشته را با انتشار خلاصه شکایات ۲۰۲۳ اعلام کرد. این انجمن در چندین شاخص کلیدی از جمله مقادیر خواسته شده، مبالغ اعطایی به معامله‌گران، همچنین ارزش شکایات طی سال، رشد قابل توجهی داشت، در حالی که بهبود در فرآیندهای ارسال شکایات در شرکت‌های عضو به کاهش کل شکایات ارسالی و حل شده در طول سال کمک کرده است.

این انجمن همچنین در ادامه به پذیرش اعضای کارگزار جدید در مناطق کلیدی پرداخته است، همچنین از معامله‌گران در برابر افزایش رو به رشد کلاهبرداری‌های آنلاین در یک سال با نوسانات بازار مختلط و گسترش عدم قطعیت جئوپلیتیک محافظت کرد.

نکات برجسته و دستاوردها از سال ۲۰۲۳:

– ۲۴.۲ میلیون دلار از تمام کارگزاران خواسته شده – رشد ۹۵٪ نسبت به سال گذشته
– ۷۸۳ هزار دلار به معامله‌گران اعطا شده – رشد بیش از ۲ برابر نسبت به سال گذشته
– ۷,۳۹۹ دلار ارزش متوسط شکایات – رشد ۷۰٪ نسبت به سال گذشته

سایر شاخص‌های کلیدی ۲۰۲۳

شکایات جدید و حل‌شده – کاهش ۳۰٪ نسبت به سال گذشته
شکایات حکم به نفع معامله‌گران – رشد ۳۰٪ نسبت به سال گذشته
۶.۶ روز زمان متوسط حل اختلاف – ۱۸٪ کندتر نسبت به سال گذشته
بیش از ۱۰۰ وب‌سایت کلاهبرداری به فهرست هشدار اضافه شده

 

اینفوگرافیک خلاصه شکایات سالانه

پراکندگی شکایت از بروکرهای فارکس عضو کمیسیون مالی FinaCom - فارکس 360
اینفوگرافیک | خلاصه شکایات از بروکرهای فارکس به کمیسیون مالی FinaCom سال 2023 در مقایسه با 2022
بیشتر از چه کشورهایی از بروکرهای فارکس شکایت کرده اند
اینفوگرافیک | پراکندگی جغرافیایی و زبانی شکایت معامله گران از بروکرهای فارکس به کمیسیون مالی FinaCom

برخی از دستاوردهای نهاد کمیسیون مالی FinaCom در سال 2023

کمیسیون یک سال دیگر موفقیت‌آمیز را در عملیات خود تجربه کرد، با پردازش بیش از ۲۰۰۰ شکایت در سال ۲۰۲۳، که مبالغ خواسته شده و اعطایی به معامله‌گران و ارزش‌های متوسط شکایات همچنان در حال افزایش بود.
تلاش‌های انجمن برای هموارسازی بیشتر ارسال شکایات و بهبود فرآیندها با شرکت‌های عضو نیز موفق آمیز بود، با کاهش کلی در شکایات جدید ثبت شده در طول سال، به‌ویژه آن‌هایی که در دسته‌بندی «غیرمعاملاتی» قرار داشتند.
کمیسیون همچنین افزایش ارزش شکایات را تجربه کرد، هم به طور متوسط و هم با افزایش قابل توجه شکایات با ارزش بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار، که سال به سال ۳۰٪ افزایش یافت.
علاوه بر این، با حفظ اصل اساسی خود برای حل اختلاف بی‌طرفانه و موضوعی به منظور حمایت از معامله‌گران، انجمن توانست در سال گذشته، در مقایسه با سال ۲۰۲۲، شکایات را ۳۰٪ بیشتر به نفع معامله‌گران حکم دهد.

یکی از موارد جالب این گزارش، شکایات معامله گران ایرانی از بروکرهای فارکس به کمیسیون مالی FinaCom است. این نشان می دهد این سازمان در میان معامله گران ایرانی شناخته شده است و در غیاب نهادهای رگولاتوری معتبر می تواند مرجعی برای رسیدگی به شکایات معامله گران ایرانی از پلتفرم های بازارهای مالی باشد.

. برگرفته از اینفوگرافیک گزارش

در حالی که در سال ۲۰۲۳ هیچ رکوردی در زمان‌های متوسط حل اختلاف ثبت نشد، انجمن همچنان به طور موثر شکایات را در طول سال گذشته به طور متوسط در فقط ۶.۶ روز پردازش کرد.
سازمان با اضافه کردن ۴ عضو کارگزار تایید شده جدید به رده‌های خود، حضور بین‌المللی خود را نسبت به سال ۲۰۲۲، ۱۰٪ افزایش داد.
برای مبارزه با کلاهبرداری‌های آنلاین و تقلب، سازمان بیش از ۱۰۰ وب‌سایت را در طول سال ۲۰۲۳ به فهرست هشدار خود اضافه کرد و ۱۰ هشدار عمومی در مورد وب‌سایت‌های کلون و نمایندگان جعلی منتشر کرد.

افزایش سرعت حل و فصل اختلافات معامله گران در سال 2023

کمیسیون مالی در سال ۲۰۲۳ خدمات حل اختلاف سریع و موثر خود را برای معامله‌گران و اعضای کارگزار بهبود بخشید. نوسانات قیمت بازارهای جهانی و افزایش عدم اطمینان جئوپلیتیکی، توجه مستمر به معاملات آنلاین را فراهم کرد، منجر به افزایش سهم شکایات مرتبط با معاملات برای سال ۲۰۲۳ شد. بهبود در فرآیندهای ارسال شکایات با اعضای کارگزار منجر به کاهش شکایات ثبت شده در طول سال شد، با کاهش ۶۵٪ سهم شکایات غیرمعاملاتی سال به سال، که به معامله‌گران کمک کرد تا اختلافات خود را به سرعت توسط کارگزارانشان حل کنند.

افزایش محبوبیت کمیسیون مالی در میان معامله گران آسیایی و امریکای لاتین

سازمان رده‌های عضویت خود را با اعضای جدید در منطقه آسیا گسترش داد. سرویس حل اختلاف رایگان سازمان برای معامله‌گران با ۴۶٪ از شکایات جدید از این منطقه، در آسیا همچنان محبوب بود. به طور قابل توجهی، انجمن EDR در خاورمیانه محبوبیت پیدا کرد، با سهم ۲۴٪ از شکایات جدید، و در آمریکای لاتین، که سهم آن ۱۰٪ از شکایات در سال ۲۰۲۳ را تشکیل داد. کمیسیون مالی همچنین شاهد افزایش ۱۶٪ در شکایات از کشورهای آفریقایی بود، زیرا معاملات خرده‌فروشی در این منطقه همچنان در حال افزایش محبوبیت است.

کمیسیون مالی و دسته بندی شکایات معامله گران

اکثر شکایات در سال ۲۰۲۳ مربوط به مسائل مالی بود با ۴۹٪ از کل، در حالی که اختلافات مرتبط با معاملات ۲۳٪ و شکایات غیرمعاملاتی ۲۹٪ را تشکیل دادند. محبوب‌ترین موضوعات برای شکایات شامل برداشت وجوه (۴۱٪)، مسدود کردن حساب (۲۴٪)، بررسی قیمت (۱۱٪)، مشکلات پلتفرم (۵٪)، و دستورات توقف خروج (۳٪) بود. از تمام شکایات حل‌شده، ۳۲٪ به نفع کارگزار، ۱۲٪ به نفع مشتری حل شد، در حالی که ۵۶٪ خارج از صلاحیت سازمان یافت شد. سهم شکایات حل شده به نفع معامله‌گران ۳۰٪ بیشتر از سال قبل بود.

آمادگی کمیسیون مالی در سال 2024

وارد شدن به سال ۲۰۲۴، کمیسیون مالی انتظار دارد شاهد تقاضای جهانی مداوم برای معامله و سرمایه‌گذاری باشد، به‌ویژه بین معامله‌گران جوان‌تر، با ریسک‌های مالی و جئوپلیتیکی که بر قیمت‌های ارزها و کالاها، به‌ویژه طلا و سهام در طول سال تأثیر می‌گذارد. در این راستا، سازمان آماده است تا تعداد رو به رشد شکایات از معامله‌گران در طول سال را مدیریت کند.

منبع : سایت کمیسیون مالی

administrator

نظر دهید